الأربعاء، سبتمبر 02، 2009

الفطار المثالى

كان يا مكان يا ساده يا كرام


كان فية تلاتة أصحاب

قرروا أنهم يخرجوا فى رمضان

ويفطرو مع بعض كمان


فكروا وفكروا يروحوا فين


يروحو فين


أستقروا على الحسين


ايه ياعم الراوى انت هتخدنا فى دوكه هما مين


هما مين انت مش عارف هما مين انت عايش فين


يبقى انت اكيد اكيد مش من مصر


دول الاصحاب مع بعض اخوات


ايه يا عم انت هتغنى


طب خلاص هما


فانتوم الزملكاوى


وشادى شاهينو


ومدحت توحه


وعملو مغامرات صعبه زى الجبال


ايه يا عم عملو ايه


طب هسمعك الحكايه على لسانهم


ناصف اللى وصل الاول وده الطبيعى


واعد فى الجامع مستنيهم


وتليفونه رن تريرن تريرن مين يا ترى طلع شادى


الو ايه يا شادى انت فين


انا فى البيت


نعم انت لسه فى البيت


انت فين


انا وصلت واعد فى الجامع


طب انا جاى على الساعه خمسه كده


طب ومدحت ايه


هو فى الطريق جاى


طب تمام يلا سلام


وشويه وتليفونه رن تريرن تريرن طلع مدحت


ايوه يا مدحت ايه


انا فى العتبه انت فين


انا وصلت


ايه وصلت


وفى الجامع كمان هو انا زيكو ولا ايه يا مان


طب انا جاى طيران


طب تمام يلا سلام


وناصف اعد فى الجامع ولا بيه ولا عليه تليفونه رن تانى تريرن تريرن مين المرادى مدحت تانى


ايه ياعم مدحت


انا وصلت


طب ادخل الجامع


لأ اطلع انت


يا ابنى ادخل انت


لأ اطلعل انت


طب انا طالع


ومنعرفش ليه اصرار مدحت على خروج ناصف من الجامع


اتاريه كان مجهز مفجاه من العيار التقيل لناصف


فوج سياحى كامل مستنيه بره


انا مش مكمل اتخيلو انتو بس بعد رمضان


المهم فطرو هما الاتنين قبل المغرب ببتاع ساعه كده


وتليفون مدحت رن تريرن تريرن مين مفيش غير شادى


ايه


انا وصلت انتو فين


احنا هنا


والله اه صحيح انتو هنا


وحصل التجمع الرهيب العجيب واتقبلنا


وجلسنا مع بعضينا شويه

ويرتنا ما جلسنا كنت انا ومدحت بس اللى فطرنين

وانضم لينا شادى وبقى اول الفاطرين


الفطار قرب ولسه مش عرفين هياكلو فين


ودى مغامره انا مش متكلم عنها


لانها كانت بهدله


يا شادى تعالى هنا وده سيم هما اللى عرفينه بس


المهم اتفقو على مكان مطعم شيك اسمه الامل


ايه اللى ناقص الاوردرات


ناصف كان محدد هدفه ويا ريته محدد المهم


مدحت طلب موزه مش موزة موزه


وشادى طلب كباب لغيت كده عادى


ناصف طلب فراخ منطقى خالص


الاوردرات نزلت لكل المطعم والمغرب


الله اكبر الله اكبر


وناصف ولع مفيش فراخ ولا اى حاجه غير السلطه


طب انا جمعتوكو النهارده عشان افطركو سلطه


وجه واحد وقال الفراخ خلصت


ناصف خد الخبر وانكسر


ناصف يسكت ابدا


زعق وثار وانهمر جايه من العربيات الهمر


ومدحت عمل معاه الواجب اما شادى اتهزر


ناصف طلب موزة زى مدحت وعدى الموقف عادى زى الموزه


كلو وشربو وشبعو وتفرح وزقطط وحاسبو


فاضل يصلو صلو المغرب والعشاء والتراويح كمان التراويح


خرجو اوتمشو واتصورو


ناصف اقترح اقتراح هو ايه


متيجو ناكل ايس كريم من عند قويدر ده قريب


وافقو على طول راحو قويدر بس قبل قويدر


مشيو من الحسين عدو على الموسكى والعتبه و ميدان الاؤبرا كمان


تعبو جلسو فى الميدان يريحو

شافو التمثال العظيم للقائد العظيم ابراهيم باشا

اتهبلو وقالو عوزين نصوره

صوره واتصوره

وهايصه وزيطه

وصور وكليبات لما الناس اشتكو

طب ايه العمل فى قويدر الامل

يلا على قويدر المفجاه

ماكدونلدز جمب قويدر طول عمرى اعرف كده هما جين يكتشفو كده النهارده

المهم الاتفاق باظ من قويدر لماك بالاجماع

ضربنا صنداى من عند ماك

ودخلو واتفرجو على هدوم عمرهم ما هيشتروها

ايها رزاله والسلام

وبعدين كانو عطشانين

يشربو بالساهل ومعاهم ناصف

زلهم وتعب قلبهم

على مشترو ميه

مهو كان شغال فى فلاتر الميه وعارف يعنى ايه ميه

المهم وهما داخلين يشترو قبلو صحبهم

مين يا ترى الواد عمرو السكره

سلمو عليه وكان معاه الشله بتاعته سلمو عليهم وهما هيموتو من العطش

يا راب نشرب بقى

المهم خلص الاجتماع الطارء ده بسلام

ودخلو المحل واشترو ميه وشربو هااااااااا

الميه تروى العطشان وطفى نار الحران

وشافه حديقة التحرير

قالو بس جلنا السرير

اعدو ونامو وريحو

ولعبو كمان اللعبه العجيبه اللى اسمها الصراحه

هما مش كان اخوات كانو هيقومو اعداء

الصراحه مش حلوه برضه

الصراحه راحه يا حاحه انت مبتعرفش

حتى جاء وقت المرواح

اللى اعرفه ان المواصلات فى التحرير شغاله 24ساعه فى ال7 ايام

فى اليوم ده مكناش لقين مواصلات

مصر فقلت فى اليوم ده

كنا وقفين احنا التلاته بنبص لبعض

ومره واحه ملقناش مدحت

ايه يا شادى فين مدحت

مش عارف يا ناصف

ونبص وندور

ومره واحده لقينا واحد بيشور

من شباك عربيه مدور

ين ده ده مدحت ماشى يا مدحت ركبت ومشيت

ماشى ماشى

روح مدحت والمغامره لسه مخلصتش

اللى فاضل شادى وناصف

ناصف لقه مدحت روح قال لما اروح

اول عربيه نط فيها وروح

وقال لشادى تعالى ومعايه

قال لأ لا اقبل الاهانه

هشوف مواصله واروح

وروح

وخلصت المغامره على خير

كل مغامره وانتو طيبين

قصدى كل فطار وانتى طيبين



وده ساحة المسجد







هو فين البلكونه دى اللى اتخده منها الصوره

نفسى اعرف فين البلكونه







رجال شرطة السياحه سياحه وفنادق برضه





الله عليك يا شادى وانت كده فى الشباك







الصوره دى جامده
















التؤم الملتزق



الكبير كبير يا جماعه دا اللى كان بيصور طبعا







الى الجهاد







يا خرجه من باب الحمام وكل خد عليه خوخه

اسف يا مدحت مكنش اصدى والله ولو كان اصدى كنت هتعمل ايه




لأ حاسب الحاجب ده اتعمل قبلك والصور تحكم



القطار السريع




كنت ابراهيم باشا قبل كده


الحب على العمود

ليست هناك تعليقات: